zondag, oktober 30, 2011

Muffins van Vlees


Sous vide varkensconfit was dit weekend niet de enige culinaire uitspatting. Ik had namelijk een volledige Livar varkensbuik van 6 kilo aangeschaft en daar moet dan wel wat mee gedaan. Een flink deel is nu bezig in pancetta te veranderen maar er waren nog wel wat afsnijdsels over.


Pork pies, dat was het plan. Deeg volgens dit recept gemaakt. Ongeveer 700 gram varkensvlees gemalen, 500 gram van de Livarbuik afsnijdsels met nog een stukje mager varken, oud witbrood, uitje, worteltje, knoflook, salie, piment, gember zout en peper er door. 

Ik heb van die gezellige siliconenvormpjes waar je muffins in kunt bakken. Voor pork pies blijken ze ook uitstekend geschikt. Eerst een rondje deeg, dun uitrollen!, in het vormpje proppen. Goed vullen met het vleesmengsel en dan een dekseltje er op plakken met een losgeklopt eitje. Beetje aandrukken zodat de zaak niet al te erg gaat lekken, bovenkant ook bestrijken met ei, gaatje prikken en een uur op 175 graden bakken.

Jum jum.

4 opmerkingen:

Sjaak zei

Lang leve Modernist Cuisine en de Sous-Vide. Ik heb veeel te lang naar de zure haringen gekeken. Brrrr.... Maar nu zie ik weer veel lekkers.

Anoniem zei

http://www.natuurarts.com/ziekten%20door%20varkensvlees.htm

Jurgen zei

Ah anoniem, dank voor dit inzicht.
Briljant geschreven site ook.

Ziek door natuurarts is vrees ik waarschijnlijker.

Anoniem zei

Dag Jurgen,

Kom je binnenkort weer met een culinair verhaal.

Groet Vonne